Tiedote: Hallitus nukkuu edelleen ruususen unta, vaikka asuntorakentamisen kriisi syvenee päivä päivältä – missä viipyvät toimet asuntomarkkinoiden tukalan tilanteen helpottamiseksi?

Asuntomarkkinoita uhkaa syvä kriisi, mutta hallituksen toimet loistavat edelleen poissaolollaan. Viime päivinä useita asuntorakentajia on kaatunut tuoden mukanaan työttömyyttä ja talouden epävarmuutta. Nyt on korkea aika päätöksille, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma vaatii.

– Vaadin jo kesällä hallitusta ryhtymään toimeen asuntorakentamisen tilanteen korjaamiseksi. Viestini on edelleen sama: ilman päättäväisiä toimia rakennusala uhkaa vetää muun talouden perässään taantumaan ja lisätä merkittävästi työttömyyttä. Hallitukselta tarvitaan pikaisia ja päättäväisiä toimia, joilla estetään rakennusalan ahdingon syveneminen.

– Tilanteeseen tulee puuttua heti, jotta alalle voidaan luoda tulevaisuudenuskoa. Hallituksen täytyy valmistella nopealla aikataululla lisätalousarviopaketti, jossa rakennusalalle esitetään suhdanneavustuksia. Nyt tarvitaan hyvin kohdennettuja työkaluja esimerkiksi valtion takausten ja korkotuen muodossa, jotta matalasuhdanteessa kohtuuhintaista asuntotuotantoa kasvukeskuksiin saataisiin liikkeelle, Heinäluoma vaatii.

Heinäluoma kantaa myös suurta huolta rakennusalan hiipumisen aiheuttamasta työttömyydestä. Hallituksen pitääkin Heinäluoman mukaan arvioida uudelleen myös ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan suunnittelemansa leikkaukset.

– Työttömyysturvan heikentäminen ei kannusta ketään töihin, jos töitä ei kerta kaikkiaan ole tarjolla, Heinäluoma päättää.