Tiedote: Hallitus herää Ruususen unestaan – pientä helpotusta rakennusalan kriisiin on vihdoin luvassa

– Hallitus herää viimein asuntorakentamisen ahdingon keskellä Ruususen unestaan, tosin kuukausia myöhässä. Hallitus pyrkii nyt tarttumaan toimeen ja koettaa helpottaa rakentamisen kriisiä lisäämällä valtion tukemaa asuntorakentamista ja lieventämällä onnetonta päätöstään ASO-rakentamisen lopettamisesta, iloitsee ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Eveliina Heinäluoma (sd).

– SDP on kesästä lähtien esittänyt juuri tätä keinoa, jonka hallitus nyt ottaa käyttöön. Valtion tukemaa asuntotuotantoa tulee lisätä matalasuhdanteessa voimakkaasti, jotta ihmisille saadaan kohtuuhintaisia koteja ja rakennusalan tekijöille töitä.

Hallitus esittää nyt, että valtion asuntorahaston korkotukilainavaltuuksia korotettaisiin hallituksen vuoden 2024 ensimmäisessä lisätalousarvioesityksessä 1,5 miljardista eurosta 2,25 miljardiin euroon. Lisäksi talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti, että asumisoikeusasuntojen korkotukilainapäätöksiä tehtäisiin vuoden 2025 loppuun asti syksyn 2023 budjettiriihessä päätetyn 31.12.2024 sijaan eli ASO-järjestelmä saa vielä pienen jatkoajan.

– SDP:ssä tervehdimme näitä hallituksen linjauksia ilolla ja kysymme, että miksi vasta nyt. Moni rakennusyhtiö on tosin jo ehtinyt hakeutua konkurssiin ja moni rakennusalan ammattilainen joutunut kortistoon. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan.

– Toivomme vielä, että hallitus luopuu kokonaan linjauksestaan lakkauttaa uusien asumisoikeusasuntojen rakentaminen ja ihmiset saavat jatkossakin asua kohtuuhintaisissa ja suosituissa ASO-asunnoissa. Lisäksi korjausrakentamisen vauhdittamisen keinot ovat hallitukselta kokonaan käyttämättä. Näitä SDP on niin ikään esittänyt mm. vaihtoehtobudjetissaan. Korjausrakentamista on mahdollista vauhdittaa Valtion asuntorahaston kautta pienin kustannuksin, mutta suurin vaikutuksin.

– Toivottavasti tämänpäiväinen linjaus ennakoi suunnanmuutosta isomminkin hallituksen surkeaan asumisen ja rakentamisen politiikkaan, toivoo Heinäluoma. – Kriisi ei ole ohi.