Tiedote: Riikka Purran puheet EU-erosta vaarallisia Suomelle

SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma kommentoi perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purran puheita Suomen EU-erosta (Iltalehti 26.1.2023).

– Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purran puheet Suomen EU-erosta ovat vaarallisia ja kertovat paljon hänen johtamansa puolueen linjasta. Onko todella niin, että perussuomalaiset haluaa tieten tahtoen horjuttaa Suomen asemaa ja Euroopan yhtenäisyyttä nyt, Nato-prosessin ja Ukrainan sodan keskellä? Heinäluoma kommentoi.

– Viime ajat ja erityisesti Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat vain korostaneet EU:n merkitystä turvallisuusyhteisönä. Miltäköhän maailma näyttäisi, jos perussuomalaisten ja heidän eurooppalaisten veljespuolueidensa haaveet Euroopan unionin hajoamisesta olisi toteutuneet? Suomellakin olisi ollut kylmät paikat Venäjän käynnistämän hyökkäyssodan keskellä, Heinäluoma sanoo.

– Ajaisiko perussuomalaiset Suomen EU-eroa myös hallituksessa ollessaan? Mikäli ajaisivat, onko Petteri Orpon kokoomus todella valmis tekemään tällaisia kompromisseja saadakseen hallituksen kasaan? Vaikka ministeripaikat houkuttaisivatkin, Suomen kansallinen etu on se, mikä pitää laittaa edelle.

– Purra on viemässä Suomea Iso-Britannian tielle, jossa EU-vastainen populismi on jo luonut taloudelle ja kansalaisten hyvinvoinnille umpikujan. Eropuheet heikentävät myös Suomen neuvotteluasemaa edessä olevissa vaikeissa talousneuvotteluissa. Jos maa on valmistelemassa eroa Unionista, miksi sen käsityksiä otettaisiin enää vakavasti? Heinäluoma päättää.