Seuraavaksi on Itä-Helsingin liikennehankkeiden vuoro

Helsingin kaupunkipolitiikassa on puhututtanut viime viikkoina itäisen kantakaupungin liikenne, kun kaupunginvaltuusto päätyi kannattamaan Sörnäistentunnelin rakentamista helpottamaan Kalasataman liikennejärjestelyjä.

Tunnelihanke on sisältynyt Kalasataman alueen kehittämisen kokonaisuuteen, jossa päätöksentekijät ovat hyväksyneet tunnelin, jotta voidaan rakentaa tiivis 30 000 asukkaan Kalasataman kaupunginosa 10 000 työpaikkoineen sekä lisätä alueen joukkoliikenneyhteyksiä Jokeri 0 -pikaraitiotien ja uusien bussiyhteyksien myötä.

Samaa kokonaisuuden kehittämistä kuuluttaisin myös Itäkeskuksessa. Itäkeskus on pääkaupunkiseudun merkittävin aluekeskus. Alueelle rakentuu tulevina vuosina merkittävästi uusia asuntoja ja työpaikkoja. Vuonna 2024 Itäkeskukseen kulkee Espoon Keilaniemestä uusi pikaraitiotieyhteys Raide-Jokeri. Merkittävä täydennysrakentaminen sekä Östersundomin kehittyminen tulevaisuudessa lisäävät alueen liikennemääriä ja korostavat sujuvien liikennejärjestelyjen tarvetta.

Itäväylän ja Kehä I risteys on jo nykyisin yksi pääkaupunkiseudun vilkkaimpia risteyksiä. Automäärät ovat suurimmillaan Kehä I:llä noin 52 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Valitettavasti se on samalla myös yksi Suomen vaarallisimmista risteyksistä. Alueella liikkuu paljon asukkaita ja kauppojen asiakkaita, joukkoliikenteen käyttäjiä, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Alueelle on suunniteltu pitkään uuden liittymän rakentamista. Liittymän uudistaminen on järkevää tehdä samaan aikaan alueen laajemman kehittämistyön kanssa, joka on parhaillaan käynnissä ja tulossa päätöksentekijöiden käsittelyyn talvella 2022. Kehittämissuunnitelmien mukaan Itäkeskuksen asukasmäärä saattaisi kasvaa jopa 20 000:lla asukkaalla. On lisäksi huomioitava, että Itäkeskuksen palveluiden käyttäjäkunta tulee ympäri itäistä suurpiiriä, jossa asuu 110 000 ihmistä.

On selvää, ettei asukasmäärän kasvua voida toteuttaa ilman, että nykyinen liikennejärjestelmä saadaan toimivammaksi ja vastaamaan kasvavaa liikennemäärää. Itä-Helsinki on odottanut pitkään vuoroaan. Kehä I:n ja Itäväylän liittymän uudistaminen tarvitaan kehittyvän Itäkeskuksen turvallisuuden ja viihtyisyyden varmistamiseksi.

Kirjoitus julkaistu Helsingin uutisissa: https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4403915

Jaa kirjoitus