Kolumni: Näin Helsinki voi ratkaista taksialan ongelmia jo ennen lakimuutosta

Tuntuu, että moni asia arjessamme on viime vuosina muuttunut. Näin on käynyt myös taksikyydeille. Vuonna 2018 voimaan astuneen Sipilän hallituksen kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten ajaman taksiuudistuksen jälkeen ala on joutunut todellisen myllerryksen keskelle. Uudistus, jonka tavoitteena oli vapauttaa alan markkinat ja hinnoittelu, on valitettavasti johtanut monenlaisiin ongelmiin, joista erityisesti alan pitkän linjan toimijat ovat pitäneet kovaa ääntä: esimerkiksi alan harmaa talous, kuten veronkierto, on kasvanut ja taksien saatavuus kaupunkien ulkopuolella heikentynyt.

Myös aiemmin arvostetun ja luotetun alan maine on kokenut kovan kolauksen. Mediassa on kerrottu vakavista laiminlyönneistä johtuneista taksionnettomuuksista, keskustan taksitolppien ”reviirimäisestä” jakamisesta sekä härskeistä tavoista kilpailla asiakkaista. Pahimmillaan toisia kuskeja on tolpilla uhkailtu tai heihin jopa fyysisesti kajottu. Valitettavan usein tällaista toimintaa harjoittavat ns. villien taksien kuskit, jotka eivät ole tilivelvollisia käytöksestään kellekään. Tämä yksittäisten toimijoiden tuomittava toiminta on tehnyt hallaa koko alalle. Vanhus ei enää välttämättä uskalla ottaa taksia arkiaskareittensa helpottamiseksi, kun hän on aamukahvilla saanut lukea lehdestä pääkaupungissa tapahtuneista uhkaavista tilanteista taksia tilatessa.

Nykytilanteeseen on puututtava ja alan haasteita ryhdyttävä ripeästi ratkomaan. Emme voi uhrata asiakkaiden tai velvoitteensa hyvin hoitavien taksikuskien turvallisuutta halpojen kyytien vuoksi. Marinin hallituskaudella taksiuudistukseen tehtiinkin jo ensimmäinen korjaussarja.

Lisäksi asiaan voidaan vaikuttaa kaupunkitasolla. Tein joulukuussa Helsingin kaupungille aloitteen villien taksien toimintaan liittyvien lieveilmiöiden kitkemiseksi. Ehdotin aloitteessa, että Asema-aukion taksitolpalle, jossa häiriökäyttäytymistä on esiintynyt, tehtäisiin kilpailutus taksipalvelujen tarjoajien välillä. Näin voitaisiin taata, että pääkaupunkiimme saapuville eräänlaisena käyntikorttinakin toimivalla aukiolla tarjottaisiin jatkossa turvallisia ja laadukkaita taksipalveluita.

Mielestäni juuri tällaisia paikallisia ja ketteriä ratkaisuja tarvitaan. Näin ongelmaan voidaan vastata ripeämmin kuin lakimuutoksin, vaikka toki nekin ovat tarpeellisia ja syytä tehdä tällä vaalikaudella. Siksi iloitsen Helsingin päätöksestä edistää Asema-aukion kilpailutusta vauhdilla: jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, valmista voi tulla jo tänä kesänä.

Kolumni julkaistiin Helsingin Uutisissa 28.2.2024.

Jaa kirjoitus